Le cyberautre

Dans le cadre du présent projet, nous cherchons à déterminer dans quelle mesure les discours sur le terrorisme, la sécurité nationale et la lutte antiterroriste conditionnent la manière dont les membres de la société civile perçoivent les personnes d’origine arabe, les ressortissants du Moyen-Orient et les musulmans.

Ayaz Naseem parle du discours haineux, de la liberté d’expression, de l’éducation multiculturelle et de son projet, Le cyberautre.

Plan de cours

Dans le climat de l’après-11 septembre, Arabes, Levantins et musulmans font l’objet de préjugés et de racisme. Comment ce phénomène se manifeste-t-il dans les médias de masse ? Quel effet exerce-t-il sur le discours public ? D’une durée de trois heures, le présent cours aborde ces questions. Il a été conçu pour inculquer aux étudiantes et aux étudiants du collégial et du premier cycle universitaire des compétences médiatiques primordiales. On y examine le traitement média de deux affaires de meurtre.

En juin 2009, Mohammad Shafia, immigrant d’origine afghane, complote avec sa seconde femme et leur fils l’assassinat de sa première épouse et de ses trois filles. Ils les noient dans le canal Rideau, près de Kingston en Ontario. En mai 2012, à Montréal, Luka Rocco Magnotta tue et démembre un étudiant chinois. Ces drames suscitent une forte mobilisation citoyenne, et ce, tant en ligne que hors ligne.

Dans le cadre du présent cours, le groupe-classe procédera à un examen critique de la conversation publique qu’ont défrayée les dossiers Shafia et Magnotta ; et des moyens utilisés par les médias pour présenter chaque affaire. Après avoir repéré des exemples de propos haineux, les étudiantes et les étudiants expliqueront pourquoi le cas Shafia illustre bien le discours de l’après-11 septembre tel que le façonnent les médias.

Le_Cyberautre_FR PDF

Références

L’enseignant ou l’enseignante trouvera à l’adresse www.projectsomeone.ca/theonlineother d’autres références ainsi que des cyberliens au sujet des dossiers Magnotta et Shafia.

L’État de sécurité nationale aujourd’hui

New York Times 2015

La documentation figurant ci-après est constituée d’exemples d’articles tirés de numéros du New York Times de 2015. Dans la plupart de ces articles, on continue de promouvoir la lutte au terrorisme et le militarisme.

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Références l’islamophobie

Les articles figurant ci-après sont tirés de la littérature universitaire et des médias de masse. Ceux-ci pourraient se révéler utiles à ceux et celles qui s’intéressent à l’islamophobie et à ses répercussions ainsi qu’aux manifestations du phénomène islamophobe dans les médias.

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Équipe

Ayaz Naseem, Ph. D. (chercheur principal)

Titulaire d’un doctorat en éducation comparative et internationale de l’Université McGill, Ayaz Naseem est professeur à l’Université Concordia. Son travail porte sur l’éducation à la paix, la théorie féministe et le poststructuralisme, la diversité en classe ainsi que l’éducation démocratique et civique.

Michelle Savard

Michelle Savard est étudiante de troisième année au doctorat, au Département des sciences de l’éducation de l’Université Concordia. Elle mène des recherches sur les jeunes mères du Nord de l’Ouganda qui ont déjà été victimes d’enlèvement et sur l’efficacité d’une démarche autonome de réintégration sociale.

Articles

Addressing Islamophobia Creatively in the Classroom.

Islamophobia has been described as a form of racism based on religious orientation and on a groundless fear of Islam. The Islamophobic discourse distorts Muslims and their beliefs while accentuating differences in worldviews and the lethal threat it presents to western wealth, values and a way of life. The aim of this paper is to provide educators with the background information and approaches they need to teach about how Islamophobia seeps into the media, internet and public discourse. The paper begins by defining Islamophobia, providing evidence of its manifestations in the form of hate speech and hate crimes and provides examples of its pervasiveness in the media and the internet before and after 9/11. To help students develop critical media skills, the article examines the manipulative methods used by the media and politicians to misrepresent Muslims. The last part of the article provides specific information to teachers on how to teach about Islamophobia, its history and the subtle ways it manifests on the internet and in the media.   

DOI: 10.13140/RG.2.1.1293.7447 

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Presentation

National Security State and Construction of the other in social media environment in Canada

Paper presented at the seventh Canadian Studies Seminar of Conferencia cientifica Internacional, Holguin, Cuba, April 27-29, 2015. 

Summary/Abstract 

This paper examines three events between February 2009 and May 2012 that created news waves and intense civic engagement in Canada. In February 2009, Guy Turcotte a cardiologist killed his 2 minor children. In June 2009, Mohammad Shafia, an Afghan immigrant to Canada conspired with his wife and son to kill his first wife and three daughters by drowning them in Rideau Canal near Kingston. In May 2012 Luka Rocco Magnotta killed and dismembered an international Chinese student in Montreal. These events created an intense civic engagement in both online and offline environments. In social media environments every news item related to these events was keenly followed and engaged with by the Canadian civil society. There was a spirited and widespread condemnation of the horrendous acts. However, it was also apparent in these engagements that the Shafia crime was understood not only in terms of the horrendous nature of the crime but that the situationality of the group that the perpetrators of the crime belonged to in the wider post-9/11 national security state environment in Canada made people understand and react to the crime differently from the way that other two crimes were understood. In other words the security environment conditioned the understanding of the crime and the perpetrators. Such understandings of particular ethnic, religious groups have the potential of spilling over in the ways that some people and groups are understood, reacted to and engaged with in the society at large.  

Symposiums

Teaching about Extremism, Terror and Trauma: 9/11— Policy, Pedagogy and Curriculum

To study this urgent issue within an educational context, we partnered with Nova Southeastern University and held a symposium at Concordia University in Montreal Canada on March 23-24, 2015. The symposium delegates consisted of a team of international experts from several countries—the US, the UK, Canada, Germany, the Netherlands, Indonesia, and Saudi Arabia, including one leading educational research and practice institution in Europe. All delegates shared their research and led discussions on how to enhance the capacity of educators to address post 9/11 policy, pedagogy, and curriculum in comparative and trans-disciplinary contexts. 

  • Each of the delegates who presented at the symposium, Teaching about Extremism, Terror and Trauma: 9/11— Policy, Pedagogy and Curriculum submitted their papers and we are now in the editing stage. These papers will be published as conference proceedings in 2016.  
  • The symposium was highly successful and therefore plans are currently underway to hold a second symposium on Teaching about Terror and Trauma in April 2016 at Concordia University in Montreal.